My lewe in Suid Afrika - Deel 1 - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Marja Wildschut - WaarBenJij.nu My lewe in Suid Afrika - Deel 1 - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Marja Wildschut - WaarBenJij.nu

My lewe in Suid Afrika - Deel 1

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

20 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Inmiddels is het al bijna 4 weken geleden dat ik naar Zuid-Afrika ben vertrokken. En toch is dit pas de eerste keer dat ik iets schrijf. Mijn vlucht is allemaal goed gegaan, geen vertragingen, dus de overstappen waren prima te doen, ook al had ik beide keren – Londen en Joburg – maar een uurtje. Eenmaal aangekomen op het Bram Fischer Airport in Bloemfontein, stond er echter geen shuttleservice klaar. Na een uur te hebben gewacht, toch maar gebeld, maar diegene bleek niet meer voor de universiteit te werken, dus toen maar een taxi naar de universiteit genomen. Ik had echter niet verwacht dat de campus zo groot zou zijn… Dus eenmaal aangekomen op de campus had ik geen idee waar ik heen moest. De taxichauffeur heeft me toen maar bij de Kovsie Inn uitgezet. Vanuit daar hadden ze naar het international office gebeld, maar kwamen ze erachter dat er geen accommodatie voor mij geregeld was. Gelukkig hebben ze wat kunnen regelen met het residencehoofd van Harmony. Die heeft een kamer voor mij geregeld in Harmony waar ik samen met een student uit Durban verblijf. De eerste avond was er wat geregeld voor de eerstejaars – een inter – waarbij je naar een eerstejaars mannen residence gaat om met hun te socializen. Hier heb ik een aantal andere leuke mensen van Harmony leren kennen en ook de inters waren leuk. De dag erna moest ik naar het international office om mijn registratie en vakken te regelen. Aangezien we hier in Afrika zijn, duurde dit geregel de hele dag en zelfs in een dag was het niet geregeld #TIA (This is Africa). We zijn die avond naar een restaurant – Longhorn Grill – geweest. De volgende dag zijn we gaan chillen bij het zwembad. Hierna zijn we naar JBM Annex gegaan en hebben daar pizza gegeten. Tenslotte zijn we nog heel even naar rag farm gegaan. De volgende dag moesten er nog steeds dingen geregeld worden bij het international office en gingen we voor de laatste keer terug. Die avond ben ik nog met mijn kamergenoot en haar vriendinnen naar rag farm gegaan. De zaterdag was de rag parade. Hier zijn we met de wagens meegelopen en hebben daarna gefeest bij de rag party. De maandag begon het echte leven helaas al. Al stelde de eerste schoolweek nog niet zoveel voor. Het was vooral een week vol introductielessen. Het was helaas ook de week dat ik erachter kwam dat ik geen Afrikaans kon volgen, maar dit is gelukkig opgelost met een informele Afrikaanse course waar je alleen een certificaat voor krijgt. De vakken die ik gekozen heb, zijn: Sesotho, Geschiedenis van de 20e eeuw in Afrika, Introductie Antropologie, de opkomst van Nationalisme in Zuid-Afrika en HIV en Aids preventie in Zuid-Afrika. Daarnaast heb ik dus ook nog deze informele les in Afrikaans, maar nog steeds lijkt mijn rooster een gatenkaas.

Onze eerste trip was naar Lesotho. We zijn vrijdag 5 februari met zijn 10en vertrokken. Eerst hebben we de auto’s op het vliegveld opgehaald. Daarna hebben we de rest opgehaald op de campus en waren we klaar om te vertrekken. Het was een heel interessant weekend. De eerste dag hebben we onze eerste stempel gekregen bij de douane. Daarna zijn we doorgereden naar Nonakeng Backpackers. Dit was een avontuur op zich om daar te komen met onze Chevrolet Spark. Ten eerste waren we verkeerd gereden, doordat de TomTom ingesteld was op Zuid-Afrika en niet op Lesotho. Hierdoor duurde de trip in totaal 5 uur in plaats van 2 uur… Maar eenmaal aangekomen bij Nonakeng, kwamen we erachter dat er niet echt een winkel was in dat kleine dorpje. Toen kwam Kennedy – de eigenaar van Nonakeng – met het idee dat zijn vriend eten voor ons kon koken. Die vriend is toen naar Maseru gereden om eten te halen. Hij kwam echter terug met 6 pizza’s voor 14 mensen omdat de winkels al dicht waren. We hebben hier wel een gezellig kampvuur gehad en we hebben geleerd om djembe te spelen. We sliepen in van die ronde huisjes :) De volgende dag vertrokken we vroeg naar Malealea. De laatste 7 km van de weg moesten we het met een grindpad doen. Eenmaal aangekomen bij Malealea, kregen we hele mooie kamers toegedeeld en hebben we een hike van 3 uur naar de ‘rockpools’ geboekt. Bij de ‘rockpools’ was een mooie ‘slide’ waar we mooie foto’s aan overgehouden hebben. Na de hike hebben we van de lokale muziek genoten met een glas Amarula en een cider. Rond 6 uur kregen we daar diner. Het eten was niet bijzonder, maar wel prima. Hierna hebben we nog wat drankjes gedaan en hebben we een groep motorrijders uit Bloemfontein ontmoet. Om 11 uur ging de muziek gewoon uit en ook was er geen elektriciteit of water meer… Het was opeens super donker, maar de sterren waren mooi :) Omdat er geen echte winkels waren met ‘proper food’, hebben we de volgende dag brood en vetkoek – een soort oliebol – gegeten als ontbijt. Na het ontbijt zijn we naar Quthing gegaan. Dit was echter een soort ‘offroad’ voor 60 km… Het was weleen hele mooie omgeving en een leuke route om een keer te rijden, maar asfaltwegen werden daarna heel erg gewaardeerd ;) We wilden echter wat eten in Quthing, maar dat bleek lastiger dan verwacht… Uiteindelijk hebben we iets gevonden, maar toen het eten na ongeveer 1 uur arriveerde, was het koud en ook heel weinig. We hebben wel een belangrijke les geleerd: ‘je moet altijd eten meenemen als je naar Lesotho gaat’. Hierna wilden we naar de ‘dinosaur footprints’ gaan, maar dit was helaas al dicht… We zijn bij de van Rooyensgate weer Zuid-Afrika binnengereden. Toen we weer in Bloem aankwamen, hebben we eerst bij de KFC gegeten en daarna de auto's weer teruggebracht naar het vliegveld. Lesotho is zeker wel een aanrader om te bezoeken als je toch in Zuid-Afrika bent! De omgeving is heel mooi en het is mooi om te zien dat ze daar nog heel traditioneel leven. Een beetje zoals we in Ghana ook hebben gezien.

Op zaterdag 13 februari hebben we onze tweede roadtrip gehouden. Dit keer gingen we met 7 meiden. We zijn zaterdagochtend vroeg vertrokken en kwamen rond 11 uur aan in Clarens. We hebben daar eerst geluncht en zijn later naar Clarens Extreme gegaan. Hier gingen we White Water Raften. Het was echt superleuk, maar ik was blij dat we niet omgeslagen waren ;) Daarna hebben we ingecheckt bij de accommodatie, wat een complete boerderij was. Helaas hebben we daar niet zoveel tijd doorgebracht. Hierna zijn we weer naar de Clarens gegaan om te dineren. Ik had echter de hele avond al last van mijn voet en kon niet meer zo goed van alles genieten... (Ik had een enorme blaar op mijn hak die ik ’s avonds toch maar doorgeprikt heb. Er zat zoooooooveel vocht in en het is er nu, een week later, nog steeds niet allemaal uit…) De volgende dag begon echter niet zo goed, want onze Suzuki Swift wilde niet starten. De auto zelf gaf aan dat het de accu was, maar toen we het met kabels aan een pick-up truck wilden opladen, werkte dat ook niet… Toen hebben we een hele tijd met de helpdesk aan de telefoon gehangen… Ook dat hielp niet echt, maar ze zouden een vervangende auto sturen. Er kwamen ook een paar mensen van het Harley Davidson festival in Clarens langs en uiteindelijk had hij de auto gefixt. Het probleem was ‘overfuel’ van de motor. Gelukkig was dit niet onze fout en dit is later gelukkig ook ingezien door de 'carrental'. Toch moesten we wachten op een vervangende auto. We kregen een Toyota Etios in plaats van de Swift. Deze auto was vele malen beter :) Na onze complete ochtend te hebben verspild, konden we eindelijk naar het Golden Gate National Park. Toen we daar aankwamen was het weer echter niet zo goed en hadden we constant regen. We hebben gelukkig wel zebra’s gezien en het uitzicht was heel mooi! Daarna was het even droog en hebben we een hike gemaakt naar de Mushroom Rocks. Tenslotte zijn we weer teruggegaan naar Clarens om daar een ‘valentijnsdiner’ te nuttigen. Uiteindelijk zijn we weer teruggegaan naar Bloemfontein. De terugweg verliep echter niet vlekkeloos, want we hadden heeeeeel veel regen en onweer. Maar we zijn allemaal weer veilig thuisgekomen en zijn met zijn allen naar het vliegveld gegaan om de auto’s terug te brengen.

Dit weekend zijn we gewoon in Bloemfontein gebleven, want er was gister een welkomstdiner en vandaag een citytour voor alle internationale studenten. We hebben hier vooral mensen uit Zimbabwe, Botswana en Lesotho ontmoet. Vandaag zijn we naar het nationale en het kunstmuseum geweest. Ook zijn we naar Naval Hill gegaan en hebben we in een township gegeten. We wilden nu nog naar een festival gaan, maar het is daar heel rustig, dus waarschijnlijk gaan we niet. Wat we door de week doen is niet heel boeiend om te vertellen, dus dat doe ik even in het kort. Op dinsdag zijn we al twee keer uit eten geweest en naar de film. De eerste keer zijn we naar ‘the choice’ geweest en de tweede keer naar ‘how to be single’. Op dinsdag is er ook een deal dat je 2 pizza’s of pasta’s kunt halen voor de prijs van 1, dus dat is een mooie deal op dinsdag. Je betaalt dan iets van 7 euro voor diner en film. Op donderdag zijn we al een aantal keer naar een bar gegaan: ‘Mystic Boer’. Ze hebben daar op donderdag Hiphop night.

Dit is het wel even voor nu. De andere delen komen wel als er weer wat gebeurd is en ik weer tijd heb om wat te typen. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om dit te lezen, if so, let me know ;)

  • 20 Februari 2016 - 22:46

    Annemien :

    Succes en geniet van alles wat je daar mee maakt. Gr. Annemien Hendriks

  • 21 Februari 2016 - 19:07

    Aly Wildschut:

    zo, jij maakt veel mee zeg. neemt niemand meer van je af:) we volgen je graag.

  • 21 Februari 2016 - 19:32

    Pake En Beppe:

    Wat in moai ferhaal Marja Hoe giet it mei dyn stûdzje ? Wy sjogge út nei dyn folchjende ferslach
    Leafs Pake en Beppe . wês foarsichtich.

  • 26 Februari 2016 - 14:51

    Maartje Wildeman:

    Hoi Marja,
    Leuk om te lezen. Je bent er net en hebt toch al van alles ondernomen. Alsof je je daar al heel thuis voelt. Goede tijd verder! Groet Maartje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Hi guys! Ik zal het komende halfjaar in Zuid-Afrika doorbrengen. Ik ben op 25 januari vertrokken uit Nederland en kom 30 juli weer terug in Nederland. Ik studeer momenteel aan de universiteit van de Vrijstaat in Bloemfontein. Mijn verhalen zullen vooral over de vakantie gaan, want over het studeren hier is niet heel veel te vertellen ;)

Actief sinds 20 Feb. 2016
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 6901

Voorgaande reizen:

25 Januari 2016 - 30 Juli 2016

Studeren in Bloemfontein

Landen bezocht: