Deel 6: Zuidelijk Afrika; zon, zee, strand, natuur - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Marja Wildschut - WaarBenJij.nu Deel 6: Zuidelijk Afrika; zon, zee, strand, natuur - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Marja Wildschut - WaarBenJij.nu

Deel 6: Zuidelijk Afrika; zon, zee, strand, natuur

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

06 Oktober 2016 | Zweden, Växjö

Na een heerlijke vakantie in Namibië te hebben gehad, was het weer tijd om terug te keren naar Zuid-Afrika. De eerste bestemming was Kaapstad en aangezien ik hier al eerder was geweest, hoefde ik niet opnieuw alle toeristische dingen te doen ;) Wel ben ik weer naar de tafelberg geweest en heb daar het abseilen gedaan! Wat echt heel gaaf was! Die avond ging ik naar een paar andere vriendinnen die ook in Bloemfontein studeerden en zijn we met z’n allen nog naar de pinguïns geweest en Kaap de Goede Hoop. Ook zijn we naar Hermanus gereden om daar walvissen en dolfijnen te spotten. Het was nog niet het walvis-seizoen, maar we hebben er gelukkig wel één gezien :)

Na deze paar dagen was het tijd om alleen verder te gaan. De volgende ochtend werden we opgepikt en begon mijn Baz bus tour! Deze duurde zeven dagen en in deze tijd ben ik naar Port Elizabeth, Hogsback, Coffee Bay en Durban gegaan. Hogsback is in het midden van het oerwoud en het is hier zooooooo mooi! Je kunt ook een bad nemen met een ongelofelijk mooi uitzicht!! Natuurlijk heb ik hier ook een wandeling door het bos genomen, maar op het moment dat er een tiental apen boven mij rare geluiden begonnen te maken en het waarschijnlijk niet zo leuk vonden dat ik daar liep, ben ik maar weer omgekeerd :$ De volgende dag waren de apen gelukkig niet zo agressief en kon ik toch de wandeling maken en heb ik ook nog abseilen gedaan langs een waterval, wat ook heel gaaf was :) Na Hogsback ging de reis verder naar Coffeebay. Hier heb ik een village tour gedaan en ben ik naar de ‘hole in the wall’ geweest. Helaas had ik niet zoveel tijd en heb ik dus ook helaas niet kunnen surfen… De reis ging alweer snel door naar Durban, waar ik na een lange tijd weer een stukje gefietst heb :) Na Durban had ik toch al wel een heel groot deel van Zuid-Afrika gezien en kan ik niet zo goed bedenken waar ik nog niet geweest ben en nog naartoe wil. En dus vervolgde de reis zich naar het volgende land: Mozambique!

Mozambique staat bekend om haar witte stranden en helderblauw water. Dit wilde ik wel graag een keer met eigen ogen bekijken en dus nam ik de bus van Pretoria naar Maputo. Deze busreis is echter geen pretje, want het duurt 13 uur… En eenmaal aangekomen bij de douane, was deze nog niet open, dus mochten we daar nog 2 uur wachten… Maputo zelf vond ik enigszins tegenvallen… De volgende dag nam ik echter de bus/shuttle naar Tofo. Dit duurde 7 uur en was niet echt een pretje, maar was wel te doen! De omgeving is gelukkig heel mooi, dus dan zijn die 7 uurtjes zomaar om! Eenmaal aangekomen in Tofo was ik de lange rit en het vroeg opstaan alweer vergeten. Dit heeft namelijk best wel heel veel van een paradijs; de witte stranden en het blauwe water was niet gelogen! De volgende dag was het tijd voor een activiteit en wel zeilen naar een eiland. Bij dat eiland konden we snorkelen, maar dit was een beetje teleurstellend… We hebben echter wel hele mooie vissen gezien en SUPERgrote zeesterren. En ook de volgende dag stond er weer een activiteit op de planning; een ocean safari. We hoopten een walvishaai te zien, want dan kun je met ze gaan zwemmen. Helaas hadden we niet zoveel geluk, maar we hebben wel een schildpad en een dolfijn gezien! En aangezien de golven vrij hoog waren en wij maar een klein bootje hadden, had mijn maag een beetje moeilijkheden… Dus ik was wel blij dat ik weer vaste grond onder mijn voeten had :$ Aangezien ik nog meer plaatsjes wilde bekijken, ging ik de volgende dag door naar Vilanculos. Dit betekent: met de chapa naar Inhambane, de boot naar Maxixe en de bus naar Vilanculos. Vilanculos is bekend vanwege het kitesurfen, maar helaas was het een beetje boven mijn budget en ben ik dus maar niet gegaan. Een trip naar Bazaruto Island en Bengua was wel mogelijk gelukkig! En dit was ZOOO mooi en ook weer het helderblauwe water. Een eindje verderop mochten we snorkelen, wat echt heel gaaf was :) Ik heb Dory gevonden!! In de avond gingen we bij een local eten die krab, garnalen en octopus voor ons gekookt had! De volgende dag kon ik meerijden naar Tofo, dus ben ik maar weer teruggegaan naar Tofo en heb ik toch nog even gesurft! Ook heb ik toen maar besloten om niet via het noorden naar Zimbabwe te reizen, aangezien het noorden van Mozambique echt niet veilig is, maar helaas was het in Zimbabwe ook niet erg veilig, dus heb ik maar een vliegticket geboekt van Johannesburg naar de Victoriawatervallen. Voordat ik kon vliegen, moest ik nog wel van Tofo terug naar Johannesburg, wat in totaal bijna 24 uur heeft gekost… In Johannesburg heb ik de bustour gedaan en dus het apartheidsmuseum en soweto gezien.

Daarna was het weer tijd voor een nieuw land: Zimbabwe! Helaas heb ik niet zoveel van Zimbabwe kunnen zien, maar ik heb in dat kleine stukje van Zimbabwe al heel veel armoede gezien… De watervallen waren echter wel HEEL mooi! Ik heb ze vanuit verschillende hoeken gezien; vanuit de lucht & op de grond, vanaf Zambia en vanuit Zimbabwe. Vanuit alle perspectieven zijn ze heel mooi. Ik ben maar heel kort in Zimbabwe gebleven, want ik had een tour geboekt met Nomads Africa en die vertrok al heel snel. We gingen de tweede dag meteen de grens met Botswana over en dit was dus alweer het einde van Zimbabwe.

Het vierde land van deze maand was Botswana! Dit begon al meteen goed, want we gingen naar Chobe National Park om daar een game drive te doen en een boot tour. Dit was ook de eerste nacht dat we in de tent gingen slapen en ook meteen de ergste nacht, want het was ZO koud… De volgende dag hebben we dus maar snel een extra deken gekocht. Het volgende hoogtepunt was de Okavanga Delta. Hier hebben we een mokoro (uitgeholde boomstam)-tocht gedaan en een wandeling. Tijdens de wandeling zagen we heel veel olifanten en tijdens de mokoro-tocht zagen we nijlpaarden. Een van de nijlpaarden was echter niet zo blij met ons… Hij was heel agressief en daar ging zijn ‘schattige’ karakter. Het leverde echter wel mooie foto’s op (en een heel mooi filmpje, maar die heb ik per ongeluk verwijderd…….. :( ) We hebben de delta ook vanuit een klein vliegtuigje gezien, wat ook supermooi was!! Hierna moesten we weer ver rijden, want de einddatum kwam alweer in zicht helaas…

Op dit moment had ik al een mailtje gehad dat mijn vlucht een dag verzet was, dus in plaats van de vrijdag, zou ik nu zaterdag terugvliegen. En dus stond ik zaterdag op het vliegveld in Bloemfontein. De vlucht naar Johannesburg ging prima, maar helaas begon de ellende in Johannesburg. In het systeem van British Airways stond namelijk nog dat ik op vrijdag terug moest vliegen. Ik moest daarom contact opnemen met het bedrijf waar ik mee geboekt had, maar na een uur in de wachtrij te hebben gezeten, was de gate al gesloten en stond ik nog steeds op het vliegveld. Het was uiteindelijk gelukt om hen aan de lijn te krijgen, maar toen was het al te laat en kon ik dus pas een dag later terugvliegen. Uiteindelijk kwam ik dus maandag in Nederland aan in plaats van zaterdag. Het vervelende was echter dat mijn bagage nog ergens onderweg was en uiteindelijk pas 8 dagen later dan mij aankwam… Maar gelukkig is alles verder goed gegaan!

Ik had toen nog een kleine 3 weken over voor ik naar Zweden zou verhuizen, maar dit heeft nog wel veel tijd gevergd ;) Maar alles is goed gekomen en inmiddels woon ik hier al 1,5 maand, al voelt het alsof ik hier al veel langer woon :)

  • 11 Oktober 2016 - 20:10

    Frederika:

    Wat ontzettend leuk dat je nog een laatste verslag hebt gemaakt! En WAUW, wat een prachtige foto's!
    Herinneringen om nooit te vergeten! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Hi guys! Ik zal het komende halfjaar in Zuid-Afrika doorbrengen. Ik ben op 25 januari vertrokken uit Nederland en kom 30 juli weer terug in Nederland. Ik studeer momenteel aan de universiteit van de Vrijstaat in Bloemfontein. Mijn verhalen zullen vooral over de vakantie gaan, want over het studeren hier is niet heel veel te vertellen ;)

Actief sinds 20 Feb. 2016
Verslag gelezen: 1262
Totaal aantal bezoekers 6902

Voorgaande reizen:

25 Januari 2016 - 30 Juli 2016

Studeren in Bloemfontein

Landen bezocht: