Deel 3: Easter break en Zweden :) - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Marja Wildschut - WaarBenJij.nu Deel 3: Easter break en Zweden :) - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Marja Wildschut - WaarBenJij.nu

Deel 3: Easter break en Zweden :)

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

10 April 2016 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Rond 10 uur vertrokken Agnes en ik om de auto op te halen in de stad. We kregen een mooie grijze Ford Fiesta, waar al onze koffers en tassen gelukkig in pasten :) Rond 12 uur verlieten we het mooie, maar o zo droge Bloemfontein. Op naar onze eerste bestemming; The amphitheatre backpackers lodge. Dit was echt een supermooi hostel met een zwembad en je kon er relatief goedkoop dineren :) De volgende dag moesten we weer vroeg op, want we gingen een hike doen. De bestemmingen waren de Tugela Falls en de Amphitheatre. Deze hike was uiteindelijk iets van 14 km en was toch best wel vermoeiend, vandaar dat we ’s nachts heel goed konden slapen. Helaas was het een beetje bewolkt toen we boven waren, waardoor zwemmen in de waterval ons niet zo’n goed idee leek. De zondag vertrokken we al vroeg in de richting van Durban. We hadden ons echter zo verheugd op het strand/ de oceaan, maar toen we daar aankwamen was het helaas heel erg bewolkt en vrij koud... Niet echt het weer dat we gewend zijn… We zijn echter wel naar de oceaan gegaan, maar niet om te zwemmen. En wat doen vrouwen met slecht weer? Juist, shoppen :D Dus zijn we maar naar de mall gegaan. In de avond hield ons hostel, Tekweni Backpackers een braai, dus hebben we maar meegegeten. Dit eindigde in drankspelletjes, stappen en zwemmen (vraag maar niks over dat laatste ;)) De volgende dag was het weer helaas niet veel beter, maar heeft mijn kamergenootje op de campus ons een rondleiding, in de auto, door Durban gegeven. We zijn naar Ballito, Umhlanga, Shaka Rocks, Zimbali en Salt Rock gegaan. Dit zijn allemaal een beetje de upper-class wijken en hebben daar heerlijk geluncht. In de avond zijn we nog naar het casino gegaan, waar mijn avond heel goed begon, maar eindigde in R50 verlies :( Lesson learned: altijd stoppen als je weer quite staat of winst hebt… De dinsdag vertrokken we naar onze volgende bestemming: Saint Lucia. Hier verbleven we bij Monzi Backpackers, waar we in een superluxe tent sliepen met 2 échte bedden  Dit is echt een aanrader als je ooit in St. Lucia bent! Op de dinsdag zijn we nog naar het Wetlandpark geweest waar we pumba’s (wrattenzwijnen), buffalo’s, bambi’s (herten), apen en een neushoorn hebben gezien. Het hoogtepunt van die dag waren echter wel de hippo’s (nijlpaarden) die ’s nachts door de stad rondlopen. In de auto kun je er wel naartoe om ze, van een afstandje, te bezichtigen, maar zonder auto zijn deze beesten veel te gevaarlijk. Aangezien we nog niet genoeg hippo’s hadden gezien, gingen we de volgende dag een hippo and croc cruise doen, waar we de hippo’s in het water konden aanschouwen. De rest van de dag hebben we niet zoveel gedaan. We hebben een boek gelezen bij het zwembad en zijn even naar de oceaan geweest, maar na 20 minuten gezandstraald te worden, hielden we dat verder maar voor gezien. De volgende dag – we zijn inmiddels al bij donderdag aanbeland – gingen we naar Swaziland om een nieuwe stempel in ons paspoort te halen :) Aangezien we ergens een beetje te hard reden, 20 km, kregen we een boete van R180 (10 euri), maar omdat we internationals waren, hoefden we maar R120 (7 euri) te betalen. Ik was op dat moment echter niet degene die achter het stuur zat gelukkig ;) Diezelfde dag zijn we ook nog naar een cultural village gegaan, waar ze de Zulu cultuur en tradities nagebootst hebben en hebben we een traditionele dans meegemaakt. Ook was daar een waterval in de buurt, maar die was niet zo spectaculair. En toen was de eerste week alweer voorbij...
De volgende dag gingen we een canopytour doen, een soort zipline. In dit park hebben we ook onze eerste slang gezien ^^. Daarna reden we weer terug naar Zuid-Afrika, maar niet voordat we de bushman paintings hadden gezien. Dit betekende echter wel dat we zo’n 10 km dirt road, oftewel een zandpad, moesten volgen. Gelukkig waren we dit keer met de Ford Fiesta en niet met de Chevrolet Spark ;) Na deze paintings hebben we gevraagd of we wel even in hun huis mochten kijken, want we waren wel benieuwd of dit nog een beetje leek op wat we in de cultural village hadden gezien. De basis is er echter nog steeds, ook al zijn niet alle huizen meer rond. Voor de mensen die mee waren naar Ghana, dit was praktisch hetzelfde! Toen we weer in de bewoonde wereld (lees: Zuid-Afrika) aangekomen waren, vervolgden we onze reis richting het Kruger Park. Bij onze bestemming aangekomen, bleek er echter een dubbele boeking te zijn, waardoor wij naar een andere accommodatie werden gebracht, wat volgens hun een upgrade was. We zijn er echter nog niet over uit of we blij waren met deze upgrade, maar het was maar voor 1 nacht. De volgende ochtend vertrokken we alweer vroeg naar het Kruger Park. Daar aangekomen, stond er een immens lange rij, maar omdat wij een reservering in het Kruger Park hadden, mochten we de hele rij echter skippen en konden we zo naar binnen. Toen begon de rit, want onze locatie was 300 km vanaf de gate, dus dit kostte ons de hele dag… De eerste 2 uur hadden we echter heel veel geluk, want toen zagen we al 3 van de Big 5 (buffels, neushoorns en olifanten) en vele andere dieren. Ook hadden we geluk met het feit dat we voor het tarief van een SA-resident naar binnen mochten, want dit scheelde ons weer R200 :) De volgende ochtend stonden we om 4 uur op, want we wilden graag een morning walk doen. Het was wel heel mooi om de zonsopkomst te zien en te lopen waar ook alle wilde dieren lopen, maar helaas was alleen de giraf mans genoeg om zich te laten zien. Ook hebben we een partij MEGA spinnen gezien, maar dat was het wel helaas :( Die middag hebben we dus maar lekker gechilld bij het zwembad, want in de avond zouden we een night drive doen. Bij het zwembad zagen we nog een aap, dus hebben we toch nog wat dieren gezien die dag ;) Ook bij de night drive hebben we vrij veel dieren gezien – waterbuck, hippo’s, olifanten, hazen, zebra’s, impala’s, bushbuck, krokodillen en buffels – maar helaas weer geen leeuw of luipaard. Ik heb helaas wel een tak van héél dichtbij gezien, waardoor mijn oog nog een aantal dagen rood is gebleven  De volgende dag was officieel de laatste dag van de vakantie, maar daar hebben wij nog een aantal dagen bij aangeplakt ;) Dit was ook de laatste dag dat we een leeuw of luipaard konden spotten, maar helaas was ons geluk op of zoiets, want we hebben ze niet meer gezien… De dag erna was een hele goede dag, want we gingen eerst Geckoing en kloofing doen, waarbij je in tubes door een rivier gaat en hadden we nog de mogelijkheid om van rotsen af te springen, waarbij de hoogste 9 meter was. Natuurlijk ben ik van alle 4 rotsen afgesprongen en heb het overleefd ;) Daarna kreeg ik te horen dat ik toegelaten ben tot de Master in Zweden, dus mag ik vanaf eind augustus een jaartje in Zweden wonen :) :) :) Dit betekent echter wel dat ik maar 3 weken in Nederland ben en dan weer voor een jaar vertrek, maar primaaaa! Daarna hebben we alvast de eerste dingen van de panoramaroute gedaan: Berlin falls, Lisbon falls, Wonder View, God’s Window en de Pinaccle. De volgende dag hebben we de rest gedaan; Mac Mac Pools, Mac Mac Falls, Bourke’s Luck Potholes, the Lower View en de 3 Rondavels, waarna we doorgereden zijn naar Rustenburg. Vanuit Rustenburg zijn we 2 dagen naar Sun City gegaan, een fake oceaan in het midden van Zuid-Afrika met een aantal superleuke glijbanen en dansende lifeguards ^^ De zaterdag moesten we helaas weer terug naar Bloemfontein en was onze vakantie over. We zijn eerst echter nog bij een schattige markt in Parys geweest voor we onze reis gingen voortzetten.

Wat verder nog wel grappig is om te vertellen, is dat de strepen in het midden van de weg, hier niet door machines worden getekend, maar door mensen. Er zitten serieus mensen met een meetlat in het midden van de weg om deze opnieuw te schilderen. Voor een taak als deze zijn er minimaal 10 mensen nodig; 1 iemand die vertelt dat je door mag, iemand die aangeeft dat je af moet remmen (deze 2 mensen gebaren op hetzelfde moment), iemand die stippen zet, iemand die een meetlat vasthoudt, iemand die de strepen tekent, iemand die de verfpot vasthoudt en ga zo maar door. Maar bij deze taak had in ieder geval iedereen iets te doen. In de meeste gevallen is het zo dat er 1 iemand aan het werk is en er minstens 5 mensen omheen staan te kijken. Het positieve hieraan is dat je heel veel banen kunt creëren ;)

Wat ook nog een leuk feitje is, is dat je hier je auto vol kunt tanken voor R400 – R12 per liter (70 eurocent) – (ongeveer 25 euri) waar je dan weer iets van 500 km mee kunt rijden. Zo is een roadtrip in ieder geval nog betaalbaar :P

Dit was weer even mijn verhaal! Hier begint het helaas alweer winter te worden, dus de lange broeken mogen weer aan… Ook hebben we hier hele heftige regenbuien, waardoor de wegen na 1 minuut al blank staan. Maar aangezien we hier de afgelopen tijd hele erge droogte hebben gehad, zal niemand hierover klagen, dus zal ik mijn mond er ook maar over houden ;) We hebben donderdag echter al soort van winter gehad met heel veel regen en maar 11 graden… Op zo’n dag ben je weer even terug in Nederland… De vrijdag was herfstweer, gisteren en vandaag was lente en morgen weer zomer. Zo hebben we alle seizoenen in een paar dagen. Volgende week wordt weer korte broeken en jurkjes weer, dus kunnen we onze gebruinde lichamen weer showen :P

Ik had deze blog afgelopen week al geschreven, maar aangezien ik hem toch nog niet gepost had, kan ik er nog mooi even in zetten wat ik de rest van deze week gedaan heb. Ik ben vrijdag namelijk naar een weeshuis geweest met kinderen tussen de 3 maanden en 2 jaar. Ze waren zooooo cute! Dit was een privé weeshuis die er gelukkig goed aan toe is. Het weeshuis daarnaast wordt door de regering gefinancierd, maar die schijnt er veel slechter aan toe te zijn, maar daar gaan we misschien wel een andere keer kijken. Ik hou jullie op de hoogte! Volgende keer zal ik proberen de politieke situatie hier in Zuid-Afrika een beetje uit te leggen.
Liefs en tot de volgende blog

• 17 April 2016 - 17:45

Frederika :

Hi leave! W A U W, wat fantastisch om zo (naast dat ik je dagelijks bombardeer met appjes en onze AMAZING skype sessies) nóg meer details van al je verhalen te lezen en prachtige foto's te zien! :) Ik kan niet wachten tot je volgende blog en ben ook erg benieuwd naar al je verhalen over het weeshuis, zo bijzonder dat jullie daar zijn geweest! Dikke kus, ENJOY!

Tags: Roadtrip