Deel 2: Protesten, toetsen en (bijna) vakantie - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Marja Wildschut - WaarBenJij.nu Deel 2: Protesten, toetsen en (bijna) vakantie - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Marja Wildschut - WaarBenJij.nu

Deel 2: Protesten, toetsen en (bijna) vakantie

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

18 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Goeiemôre almal!

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste (en eerste) blog heb geschreven, dus ga ik maar weer even aan mijn bureau zitten ;) In de tussentijd is er heel veel gebeurd en weet ik even niet waar ik moet beginnen, maar let’s just start. Het eerste noemenswaardige evenement was 22 februari… Het begon als een goede dag, iedereen keek uit naar onze eerste rugbywedstrijd. Het team van onze universiteit, de Shimlas, moest tegen het team van de universiteit in Port Elizabeth, de Madibas, spelen.
Eerst even wat achtergrondinformatie voor ik verder op de rugbywedstrijd in ga. Op donderdag zijn de schoonmakers, tuinmannen etc. begonnen met staken. Ze werken namelijk voor een extern bedrijf en niet direct voor de universiteit. Ze kunnen daarom ook niet gebruik maken van bepaalde voordelen, zoals pensioenen, wat mensen die direct voor de universiteit werken, wel kunnen… Daarnaast verdienen ze ook maar R2500 per maand (ongeveer 150 euro). Wanneer ze voor de universiteit werken, verdienen ze R5000 per maand (nog steeds maar 300 euro). Deze protesten waren echter niet gewelddadig. Ze stonden met zijn allen bij de ‘bridge’ liedjes te zingen. Dit was dus nog steeds onschuldig. Vrijdag was het hetzelfde verhaaltje en ook maandag ging dit zo door. Op maandag is er echter iets veranderd… De SRC President (Student Representative Council) ging zich er echter mee bemoeien door een brief te schrijven waar de overheersing van de blanken in naar voren kwam. Toen heeft hij ook opgeroepen om naar de rugbywedstrijd te gaan om daar in de pauze op het veld te gaan en te zingen. In de hoop de aandacht van het universiteitshoofd te kunnen trekken.
Om nu weer verder te gaan met de rugbygame, toen we naar deze wedstrijd toe liepen, hadden we al wel door dat er meer aan de hand was, want de politie was op de campus en protesters gooiden stenen naar de politie. We hadden echter nooit gedacht dat dit allemaal zo snel uit de hand zou lopen... Toen wij net binnen waren, stormden ze allemaal op de gate af en probeerden binnen komen. Het was onmogelijk om ze tegen te houden… Toen een tiental protesters binnen waren, verzamelden ze zich aan de andere kant van het veld. Er was verder nog niks aan de hand, dus de wedstrijd kon gewoon beginnen. Maar nadat de wedstrijd 10 minuten aan het gang was, liepen de protesters het veld op – ze hadden dus niet gewacht tot de pauze… Ze gingen echter gewoon liedjes zingen en het was nog wel ‘oke’ totdat de supporters hun geduld verloren na ongeveer 5 minuten. Ze stormden met zijn alleen het veld op en sloegen, schopten etc. de (zwarte) protesters. Dit was natuurlijk ook niet de oplossing en uiteindelijk heeft de wedstrijd ongeveer een uur langer geduurd. Ze zijn wel weer begonnen en hebben uiteindelijk gewonnen, maar dit was het begin van een paar vreemde dagen… Toen de wedstrijd afgelopen was, kregen we een sms dat de universiteit dinsdag en woensdag compleet dicht zou zijn. De protesters zijn na afloop van de wedstrijd naar Vishuis, waar heel veel rugbyspelers wonen, gegaan en hebben in dit huis ramen vernield en in het gebouw hebben ze dingen vernield… Ook hebben ze geprobeerd het huis in de fik te steken, maar dit is gelukkig mislukt. De volgende dag werd ons geadviseerd om binnen te blijven, wat ik ook maar gedaan heb. Ik heb wel verhalen gehoord dat er ongeveer 15 politiewagens stonden en dat er op de campus dingen vernield waren. Ik ben zelf echter 2 dagen binnen gebleven, mede omdat ik toch nog een opdracht moest maken en de toetsen eraan kwamen… Op donderdag ben ik een rondje over de campus gaan lopen en was het extreem rustig. In mijn residence was ongeveer 90% op dinsdag al naar huis gegaan. We waren misschien nog met 30 mensen in het hele huis, waarvan ongeveer 3 blanke studenten. Die donderdag was het echter rustig, maar de eerdergenoemde SRC President had een lijst met eisen opgesteld en die deadline daarvoor was donderdagmiddag, dus in de middag was het weer mis, want een aantal van deze eisen sloegen totaal nergens op, waardoor de universiteit niet aan deze eisen kon voldoen… Op woensdag is er echter al een akkoord bereikt tussen de universiteit en de schoonmakers enzo en was het eerste doel bereikt. De protesten daarna gingen dus alleen nog over de ‘overheersing van de blanken’. Vooral op deze momenten merk je dat de apartheid nog vers is en dat racisme helaas nog een groot deel uitmaakt van het leven hier… Na het weekend leek alles echter weer normaal. Er was nog wel steeds extra security op de campus en de politie was aanwezig, maar de lessen begonnen gewoon weer. Wat ook een vervelende bijkomstigheid is, is dat het semester nu gewoon een week langer is en we dus minder vakantie hebben :( Nu, na 2 weken les, is alles echter weer helemaal normaal, maar er wordt wel extra gecontroleerd als je met een auto de campus op wilt. De protesters waren namelijk niet allemaal studenten, dus nu gaan ze extra controleren en mag je alleen met je studentenpas de campus op.

De zaterdag zou er een color run gehouden worden waar we allemaal heel erg naar uitkeken, maar dit is helaas ook afgelast. We waren echter wel een beetje klaar met de campus, dus zijn donderdagavond gewoon op stap gegaan. Vrijdagavond was er een andere rugbywedstrijd waar we naartoe zijn gegaan. Een rugbywedstrijd die niet onderbroken werd door protesten was toch wel leuker ;) Hierna gingen we naar een braai toe. Omdat we het weekend nog steeds een beetje saai vonden, zijn we zaterdagavond uit eten gegaan en zondag hebben we met zn 3en quad gereden door een national park waar we het begin van de Big 5 hebben gezien – de neushoorn. Daarna gingen we een cheetah experience doen en mochten cheetahs aaien. Hier hadden ze ook luipaarden, leeuwen, een tijger, wolven en tierboskatten (serval). Hier hebben we dus nog een paar van de Big 5 gezien – leeuw en luipaard. We hopen de rest over een paar dagen (Paasweekend) in Krüger te zien! Afgelopen weekend ben ik met een vriendinnetje naar Pretoria en Johannesburg gegaan om een vriend op te zoeken. Helaas begonnen de toetsen die week erna ook  De toetsen bleken echter niet zo moeilijk als verwacht. Als de docent in de les zegt dat ze ergens iets over gaat vragen, doen ze dat ook. Voor 1 vak hadden we de vragen vooraf al gekregen en deze vragen waren ook exact de toetsvragen. Voor geschiedenis moest ik een opdracht inleveren, waar ik 98% op had gekregen. Deze opdracht was middelbare schoolniveau, maar het feit dat ze er een sticker bij had geplakt met ‘excellent’ erop, maakt het toch wel echt basisschoolniveau ;)

Afgelopen weekend hebben we niet zoveel gedaan. We zijn vrijdagavond echter wel uit eten gegaan en hebben daar een bekende Zuid-Afrikaanse zanger – Brendan Peyper – gezien ^^ Op zaterdagavond zijn we naar een braai geweest en op stap en verder alleen maar geleerd. Alle toetsen zijn inmiddels achter de rug en nu kan de vakantie eindelijk beginnen :) :) We hebben een auto gehuurd en vertrekken over een paar uurtjes :D Een deel van onze groep is nu al weg en gaat met hun geliefde reizen. Wij gaan er met 4 chicks een hele mooie vakantie van maken. We gaan eerst naar de Drakensbergen, dan door naar Durban, dan naar Saint Lucia, door naar Swaziland, dan het Paasweekend naar het Krüger Park en daarna de Panoramaroute en tenslotte gaan we nog chillen in Sun City. We hebben dit al een hele tijd geleden allemaal gepland, maar door de protesten waren een aantal toetsen een week uitgesteld, waardoor we allemaal dingen moesten fixen om toch weg te kunnen. Nu gaan we iets van 15 dagen weg :)

Oant moarn! (figuurlijk gesproken dan, want ik ga vandaag lekker op vakantieeeeee)

• 18 Maart 2016 - 07:32

Wilmaa❣:

heyyy sis, hiel folle plezier op fakansje en genietsje der fan. love you tut